Kaprer nye togkunder med kampanjebilletter

Go-Ahead har kanskje lært av flyselskapene SAS og Norwegian. For andre gang i år kjører togselskapet som opererer Sørlandsbanen en kampanje med billigbilletter i en gitt kampanjeperiode. Vy har gjort det samme, og melder om at kampanjer skaffer nye grupper kunder til togene og er gode trafikkdrivere for tog både vestover og ned mot kontinentet.

To dager inn i salget er tilbakemeldingen fra togselskapet at billetten går unna i ekspresstogfart. Men det er jo alltid et men. Det vil være få eller ingen tilgjengelige kampanjebilletter på noen av de mest populære avgangene.

Virker kampanjen, reiser flere med tog når dere gjør slike grep?  

–Vi har en kampanje der vi selger togbilletter for 199,- hele veien mellom Stavanger og Oslo. Uansett hvor du skal i reiseperioden vil ikke prisen bli dyrere enn kampanjetilbudet på Sørlandsbanen. Med mindre kampanjebillettene er utsolgt på valgte avgang. Vi kjørte en lignende kampanje i februar og mars tidligere i år, med stor suksess. Vi ser allerede nå, etter få dager med kampanjen ute, at salget går unna. Skal du ut å reise med ett av våre tog på Sørlandsbanen bør du derfor være kjapp med bestillingen, svarer Julie Søntvedt, markedsansvarlig i Go-Ahead.

–Hvor mange billetter er det snakk om under kampanjeperioden?

–Det er snakk om 3-4000 billetter. Det vil si på hele strekningen. Så om noen kjøper kampanjebillett fra Oslo til Kristiansand, blir det en kampanjebillett ledig på resten av strekningen.   

–Er det bare på enkelte avganger eller gjelder det alle?

–Det er et gitt antall på alle avganger. 

–Er det Entur som tar seg av salget?

–Du kan kjøpe våre billetter i alle kanaler, til og med på Vy.

Og da er det vel naturlig å spørre storesøster Vy om de også har erfaringer med tilsvarende billettkampanjer. Særlig er kampanjene inn mot utenlandsreisende til Gøteborg populære, og Vy melder om god effekt av denne type markedsføring inn mot kundene. Pågående kampanje med billigbilletter gjelder frem til 21. oktober, så her er det bare å «sæla» på om du ønsker å utnytte tilbudet om billige togbilletter.

–Vi ser at kampanjer som vi nå for eksempel kjører på våre sider på nett, gjør at mange kjøper billetter til planlagte turer, men at det også frister mange som ikke nødvendigvis ville valgt toget eller som via kampanjene lar seg friste til å ta en tur til Gøteborg eller Bergen med toget. Så ja, salgskampanjer er noe vi aktivt jobber med å utvikle, sier Siv Egger Westin, kommunikasjonssjef persontog i Vy.

SJ er knappe i tilbakemeldingene men uttrykker at de ser en positiv effekt og kommer til å fortsette med kampanjer med jevne mellomrom.

Nyttige sider om du ønsker å benytte deg av kampanjebilletter:

https://www.vy.no/kampanje/salgskampanje

https://go-aheadnordic.no/aktuelt/lavprishttps://www.vy.no/kampanje/salgskampanje

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Hvorfor er vi så opptatt av passasjergrunnlaget når det handler om tog?

Kommentar av Frode Pedersen, ansvarlig redaktør for tog24.no Mange skylder på passasjergrunnlaget når det blir snakk om økte bevilgninger til jernbanen. Dobbeltspor og hurtiggående tog mellom de store byene. Nei det er en illusjon, så mange er vi ikke i Norge at det ville være økonomisk lønnsomt. Nei kanskje ikke hvis du er sneversynt økonom […]

Les mer

Jernbanetilsynet har gitt klarsignal for oppstart av turisttoget «Norient Express»

Statens jernbanetilsyn har gitt klarsignal for turisttoget «Norientexpressen» på tross av innsigelser fra både Vy og Jernbanedirektoratet. SJ Norge er involvert i pionerprosjektet som leverandør og operatør av togene som blir et nytt og unikt turistkonsept.  Det er gitt konsesjon ut fra et beregnet passasjergrunnlag på 3000 ifølge Jernbanetilsynet. Nordens første rendyrkede turisttog beregnet for […]

Les mer

Når tog dør puster det liv i andre gamlinger

Tro det eller ei, men også noe så metalldødt som et tog har sin levetid. Kravet til universell utforming gjør at gamle tog må si takk for seg og ender opp på en metallkirkegård i Øvre Eiker like utenfor Drammen. Så lenge vi ikke snakker museumsverdi så er levetiden til et tog cirka 40 år. […]

Les mer