Planlegger ny svensk-norsk togtrasé fra Malung via Trysil til Elverum

Svenske næringsinteresser ønsker nok en togforbindelse over grensen til Norge. Malung-Sälens kommunestyre har kjøpt seg inn i nyopprettede Scandinavian Mountains Railway AB, og ideen er å få norske interesser til å jobbe for en videreføring over grensen til Trysil og Elverum. Sør-Østerdal Interkommunal Politisk Råd,har allerede satt av en halv million til et forprosjekt.

–Scandinavian Mountains Railway AB er utvilsomt et spennende prosjekt, særlig med tanke på beredskap og transportinfrastruktur i regionen og på tvers av landegrensene. Sør-Østerdal interkommunale politiske råd (SØIPR) har bevilget midler til et forprosjekt for å utrede mulighetene og konsekvensene av en eventuell norsk tilkobling, sier Leif Harald Walle, daglig leder SØIPR til Tog24. 

Målet med utredningen er å få en grundig forståelse av potensialet til Forsvaret, næringslivet, reiselivet og samfunnssikkerheten. Utredningen vil omfatte økonomiske, miljømessige og samfunnsmessige vurderinger, samt forsvarsrelaterte aspekter og muligheter for EU-medfinansiering. Etter en anbudsrunde er Sweco valgt som konsulent for dette arbeidet. Ordførerne i Trysil, Åmot og Elverum utgjør arbeidsgruppen og vil fungere som kontaktpersoner i denne saken. 

–Initiativet springer ut av et økende behov for bedre transportløsninger, samt den pågående prosessen på svensk side med støtte fra EU. Ambisjonen er å etablere et solid kunnskapsgrunnlag for videre beslutninger om jernbanens rolle i nasjonal og regional utvikling, miljøtiltak, beredskap og internasjonal transport, sier Walle.

Leif Harald Walle engasjert på den norske siden av prosjketet. Foto C-F Wesenberg

Svenskene satser stort

Et enstemmig kommunestyre har bestemt at Malung-Sälen kommune kjøper 200 aksjer verdt to millioner svenske kroner i det nystiftede jernbaneselskapet Scandinavian Mountains Railway AB, som eies av medlemsbedriftseide Destination Sälenfjällen.

–Dette er et stort skritt i riktig retning for å realisere vår visjon om en jernbane til Sälen og Norge. Jeg håper at de som tidligere har vist interesse, blant annet kommunene Dala langs Borlänge-, Gagnef- og Vansbro-ruta og en rekke bedrifter i Malung-Sälen kommune, også blir med i det nystiftede selskapet, akkurat slik vi nå ønsker å gjøre, skriver Hans Unander (S), kommunestyrets leder på kommunens nettsider..

Hans Unander og Anders Bjernulf er begge sterkt engasjert i prosjektet med å få bygget en ny jernbanetrasse mellom Malung og Elverum. Foto: Hentet fra Malung-Sälens kommunes nettsider

Scandinavian Mountains Railway AB ønsker å etablere en oppgradert og utvidet jernbane til Sälen langs eksisterende Västerdalsbanan og en ny trasé i form av Scandinavian Mountains Railway. Bak dette initiativet står Destination Sälenfjällen, som kaller dette en av Sveriges viktigste jernbaner i prosjektbeskrivelsen. Prosjektet ble også presentert for de svenske delegatene i Brussel i fjor høst.

–En modernisert Västerdalsbana med fortsatt trasé mot Elverum via Sälenfjällen har potensial til å bli en av Sveriges viktigste jernbaner. Dette er selvsagt også viktig for utviklingen av næringslivet i hele regionen, for eksempel innen reiselivsnæring, industri, handel og skogbruk, sier Anders Bjernulf, administrerende direktør i Destination Sälenfjällen.

Denne satsingen skaper også merverdi for reiselivsnæringen når man kan flytte gjester fra vei til jernbane. I tillegg vil en utvidelse til Elverum kunne være verdifull for å ivareta Forsvarets interesser i Sverige og Norge i forbindelse med NATO-medlemskap. Sporet muliggjør også bevegelse av tropper og utstyr østover og storstilt evakuering vestover. Passasje via Scandinavian Mountains Airport utgjør også en militærstrategisk fordel, skriver kommunen.  

Bakgrunn:

Malung-Sälen kommune og medlemmer av Västerdalsbanan Interesseforening har i en årrekke jobbet med å restaurere jernbanen for persontrafikk fra Repbäcken utenfor Borlänge, via Gagnefs og Vansbro kommuner til Malungsfors og helt opp til skistedet Sälen like over grensen fra Norge. Passasjertrafikken fra Malung til Sälen ble avviklet på 1960-tallet og passasjertrafikken fra Borlänge til Malung opphørte i 2011. Siden 2000 har Sälenbanen vært gjenstand for flere riksdagsforslag med mål om å gjenopprette banen innenfor rammen av Trafikverkets regionale og nasjonale transportplan. I dag kommer flertallet av besøkende til området via vei. Det største karbonavtrykket for reiselivsnæringen i fjellområdene kommer til 80 % fra reisen til og fra destinasjonene. Mange besøkende reiser fra både Mälardalen, Gøteborg, Malmø og land i Europa. En lang biltur som kan bli erstattet med tog i fremtiden. For næringen i hele regionen kan jernbane erstatte tømmer- og annen godstransport, noe som øker konkurranseevnen til næringen, som ellers risikerer å bli rammet av økte transportkostnader på vei etter EUs forslag til klimadirektiv.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Hun tar et oppgjør med rykter og myter om togforbindelsen Oslo-Stockholm

Iselin Klev bor i Oslo, men jobber for Scandic hotellene med internkommunikasjon. Annenhver måned pendler hun med tog til Stockholm. I forrige uke la hun ut et innlegg på LinkedIn som vakte mange reaksjoner. Der tok hun et oppgjør med rykter og myter om togpendling ut fra et brukerperspektiv. Hun kaller seg selv en fornøyd […]

Les mer

Shinkansen E10, siste utgave av en legende

Å foreta en reise med Japanske Shinkansen, er for togentusiastene like hellig som et besøk på en Michelin-restaurant for gourmetfolket. Nå er Shinkansen E10 i loopen. Den nye utgaven av dette verdenskjente toget er for første gang designet av et selskap utenfor Japan. Bli med Tog24 på en tur om bord i legenden. Bilindustrien har […]

Les mer

SV fremmer forslag om full gjennomgang av togberedskapen i Norge

Torsdag i forrige uke, la SV representantene Mona Fagerås og Lars Haltbrekken frem et forslag for stortinget om å styrke den generelle togberedskapen i Norge. I tillegg har de stilt muntlig spørsmål om når en eventuell konsekvensutredning for togforbindelsen mellom Oslo og Stockholm skal realiseres. –Omfanget av forsinkelser og innstillinger øker, dette til tross for […]

Les mer