En større masseutglidning under Otta jernbanebru er allerede konstatert, og brua skal ha flyttet seg 15 centimeter ifølge Bane NOR`s folk på stedet. SJ forbereder seg på nok et langt stopp i driften av Dovrebanen, og har brukt helgen til å flytte store mengder togmateriell via Rørosbanen.
–Dette går først og fremst ut over våre kunder, men det er også dramatisk for oss som togopperatør. Vi må sette på alt vi har av folk for å flytte tog, bygge om kjøreplaner, leie inn busser. Slag på slag mot vår drift betyr også store økonomiske kostnader for oss som stadig utsatt togoperatør, sier en sjeldent opprørt Steinar Olsen, direktør for operasjon og sikkerhet i SJ Norge til Tog24.
Mandag skal den videre skjebnen for Dovrebanen avgjøres. Ledelsen i SJ utrykker bekymring for kunden og eventuelle ulemper dette medfører. Ikke minst for alle som skal til ski VM i Trondheim med tog om dette blir langvarig.
–Da vi ikke har vedlikeholdsfasiliteter i Trondheim til å få utført vedlikehold på våre elektriske 73 sett ønsker vi å gjøre nødvendige forberedelser om Dovrebanen blir stengt lengere enn ønskelig. Vi fikk god erfaring under «Hans» der vi gjennomførte denne operasjonen etter en stund, men nå ønsker vi å være så godt forberedt som mulig om det skulle ta en stund før brua åpner igjen. VM på ski i Trondheim er selvsagt en viktig dato i denne sammenheng, sier Steinar Olsen.
Bane NOR melder på sine nettsider at de ikke kommer med en oppdatering før 30. januar og at den tidligste prognosen for åpning er satt til 5. februar.
Seksjonsleder for geoteknikk og fundamentering, Kjetil Brattlien i Bane NOR var på stedet allerede 22. januar, hvor han la ut en video som viser at de hadde fått ledet både is og vann unna for å dempe trykket på det søndre landkaret som hadde fått mest skade. I videoen sier han at selve brua da hadde flytte seg cirka 15 centimeter. Nå bygges det en avlastingsvei som skal gjøre det mulig å komme til brukaret med maskiner slik at man kan starte en forsterking av brukaret, ifølge Bane NOR. Videoen det her vises til ligger på LinkedIn siden til Brattlien, og publisert med underteksten «Travle dager på Otta med dyktige entreprenører som gjør en strålende innsats for å begrense skadene på jernbanebroens søndre landkar».
SJ rigger for langvarig stopp for gjennomgående trafikk
SJ har på tross av prognoser nå rigget seg slik at de har togmateriell på plass på begge sider av brua som kan trafikkere om dette blir langvarig. Da hendelsen med brua ved Randklev kollapset fordi et brukar fikk store skader etter uværet «Hans», hadde man ikke materiell på riktig sted slik at trafikken kunne gå som normalt på begge sidene av «bruddet».
–Vi har benyttet ledig kapasitet på Rørosbanen til å flytte egnet togmateriell mellom Oslo og Trondheim. Dette gjør vi for å være rustet til en langvarig stopp for gjennomgående tog i Gudbrandsdalen med Dovrebanen, sier Steinar Olsen.
–Er du pessimist med tanke på en rask åpning av Dovrebanen?
–Nå skal vi ha et større møte med Bane NOR i morgen mandag, da kan vi håpe på et svar på de undersøkelsene som er gjort de siste dagene. Vi har ikke fått noen prognose fra Bane NOR for åpning av brua, men vi har løpende dialog med Bane NOR om dette. Vi fikk melding fra Bane NOR natt til tirsdag 21.januar om at Otta bru var stengt på grunn av mye vann og opphopning av is. Nattogene som var på vei mellom Oslo og Trondheim ble snudd på Vinstra og Otta med buss imellom. Videre har vi etablert et midlertidig driftsopplegg fram til 5. februar i påvente av nye prognoser for åpning fra Bane NOR. Vår fremdrift for de nærmeste dager er også godt beskrevet på Sj.no, sier Steinar Olsen til Tog24.no.
Kommentar fra 10. september 2024:
21. mai i fjor stod Tog24 ombord i det første passasjertoget som passerte over Randklev bru. For så vidt et historisk øyeblikk for norsk jernbanedrift, siden Dovrebanen regnes som en av Norges viktigste forbindelser, og ikke minst hvor viktig Gudbrandsdalen er for godstrafikken mellom sør- og nord i landet.
Dette skrev Tog24.no 21. mai 2024. Da var vi med på den første brupasseringen over Lågen etter at Dovrebanen var stengt for gjennomgående trafikk i ti måneder:
Her kan du lese de 20 sakene som ligger i artikkelarkivet til Tog24.no om brukollapsen ved Randklev i Ringebu: