Øystein Risan i Norske tog hadde med seg en liten overraskelse til Arendal. De hadde nå bestemt seg for hvordan vi skal spise, sitte og ligge i landets nye fjerntog. Tog24 kan vise deg de første bildene.
Egentlig skulle bildene være en motivasjon foran paneldebatten hvor Østerrikes nattog guru, Kurt Bauer skulle innlede om hvordan man mest effektivt kan drive nattog med rimelig grei suksess.
For ifølge Risan hadde de lagt vekt på mer differensierte sovemuligheter i de nye fjerntogene. At vi i Norge kom til å få en kombinasjon av sittesoving i såkalte «Reclinere» og at de rene mer tradisjonelle sovekupeene fortsatt ville bli uten do og dusjfasiliteter, noe som ikke falt helt i god jord hos Rikke Lind i SJ. Hun har ved flere anledninger uttrykt ønske om at når vi først skal bygge nye nattog bør de ha en standard tilnærmet det vi finner på hotell. Her fikk hun støtte fra Emil Eike i Go-Ahead, som også opererer nattogruter til Stavanger.
Ingen får altså dette ønsket oppfylt med de togene som nå er under bestilling. Risan var mer opptatt av flerbruksverdien, og at man hadde prioritert at sovekupeene kunne konverteres til sittekupeer på dagtid. En ikke ukjent løsning, og ifølge Risan i Norske tog, det kundene ville ha ut fra deres undersøkelser. For de har brukt lang tid på å utvikle konseptene for disse togene. Tog24 har tidligere skrevet om bredt anlagte kundetester for å finne riktige stoler og andre løsninger for økt komfort om bord.
De nye fjerntogene – FLIRT Nordic Express – er videreutviklet fra Stadlers mest solgte togmodell FLIRT (Fast Light Innovative Regional Train), og er spesialtilpasset norske forhold. De nye fjerntogene vil bestå av åtte vogner med en total kapasitet på inntil 542 sittende passasjerer og vil ha en topphastighet på 200 km/t. Innfasingen av de nye togene starter i 2026.
Ser bra ut, men savner innslag av treverk. Hvorfor ikke lok og vogner i stedet for fast togsett? Skulle tro lok og vogner var mer fleksibelt mht tilpasning av kapasitet.
På Bergensbanens høyfjellsstrekning er det kun lok og vogner som gjelder om vinteren. Dette har man lang erfaring med. Motorvognsett blir for lette til å komme trygt gjennom snøfonner som kan bli veldig kompakte.
Nja. Dagens type 74 og 75 har den tyngden og stabiliteten som trengs for å klare seg på fjellet. Problemet med type 73 og grunnen til at de ble tatt av fjellet var utformingen av toget kombinert med vekt, og krengeteknologien. Dette har ikke de nye togene. Ergo vil de egne seg bedre.
Før gikk det nattog mellom
Oslo og København. Nå er det kun dagtog og en må i tillegg bytte tog i Gøteborg. De gamle vognene med 3-køys sovekupéene i Norge var bra og en av de få tingene som var billig når det gjaldt toget i Norge.
Fullstendig nedsnødd at en liten jernbaneforvaltning som vi har så til de grader skal male seg inn i et hjørne, man bør søke størst mulig fleksibilitet, ikke eliminere alt som har med fleksibilitet og gjøre. Med lok og vogner kan man hekte av og på vogner etter trafikken, mens med faste motorvogns stammer har man ingen mulighet for kapasitets endringer, hverken nå eller i fremtiden. Og for ikke og snakke om sikkerheten over fjellet, har man allerede glemt 73 settet som sporet av og lå nede i skråninga på fjellet ? Er det plutselig blitt slutt på snø og is på fjellet……har Norske tog avtalt med gud at det plutselig ved innføringen av nye tog bare skal bli fint vær la meg få minne om at det ikke er lenge siden EL16 ikke skulle brukes på høyfjellet om vinteren fordi det pakket seg snø under loket slik at det formelig løftet seg selv av skinnene, de nye BR185 og BR187 lokene har også sporet av pga samme problem og disse lokene veier mer enn dobbelt så mye som Flirtene i fronten. Det blir litt sånn……har man ikke lært noen ting av historien, hvor mange må dø før de begynner og tenke ?